maandag 14 juni 2010

3 juni 2010, Alpe d'HuZes, een verslag

Wat later dan de bedoeling was, maar hier dan toch een verslag van onze "koersdag" 3 juni 2010.
We hadden besloten om te starten op het moment dat ieder individueel dat het beste vond. Dat betekent dat we niet als team van start gegaan zijn om 5.10 uur tijdens de officiële massastart, maar verspreid over de ochtend. Eigenlijk wel jammer (je maakt het maar 1 keer mee), maar wel een bewuste keuze. Vooral de kou en het lange stilstaan vóór de start, en daarna direct na 400 meter aan de zwaarste stukken van de beklimming moeten beginnen, weerhielden PP en mij ervan om bij de massa te starten. Ruud vond het sowieso te vroeg ("ieder uurtje slaap is er één..."), Ben staat niet op voordat het licht is :-) en Wim had de hele dag de tijd voor die ene beklimming die hij wilde doen. De enige die de ballen had om toch om 5.10 uur aan de start te staan was Daniël.

Samen met Ruud en PP vertrok ik (Frank) om 5.15 uur vanaf de camping, zodat we een warmingup hadden van ruim 7 km tot aan de start. Daar stond mijn auto geparkeerd en hebben we ons windjack achtergelaten in de auto. PP kwam halverwege de camping en de start erachter dat hij zijn hartslagmeter niet om had en keerde om om die alsnog op te halen (heel verstandig gezien de inspanning die we gingen doen). Met zijn goedvinden zijn Ruud en ik doorgereden en zijn samen om 5.52 uur over de startmat gereden.

Die eerste klim was heel bijzonder. Het was relatief rustig op de berg (de meute was al voor ons uit vertrokken), het begon net licht te worden en de zon bescheen de besneeuwde toppen van de bergen om ons heen.
Je zag die toppen steeds meer in het zonlicht verschijnen. Daarnaast rijdt je er met het besef dat dit de dag is waar je een half jaar lang voor getraind hebt en waar je hele inzamelingsaktie voor bedoeld is geweest. Ook denk je aan de mensen waarvoor je dit eigenlijk doet, de mensen die lijden (of geleden hebben) aan de verschrikkelijke ziekte die kanker heet. Dat besef geeft toch een speciale (emotionele) lading aan zo'n eerste klim. Dat werd nog eens versterkt toen wij in de eerste bocht (bocht 21) een moeder inhaalden die een rolstoel naar boven duwde met daarin haar dochtertje. Over en weer hebben we elkaar vriendelijk begroet en succes resp. een prettige dag gewenst. Wij dachten dat zij toeschouwers waren die een mooi plekje gingen opzoeken tussen bocht 21 en 20. Later die dag (om 18.15 uur) bleek dat deze moeder en dochter tot de deelnemers (wandelaars) behoorden. Toen kwamen ze namelijk onder luid applaus boven op Alpe d'Huez over de finish. Ruim 12 uur onderweg geweest om de 14km lange klim te voet en een rolstoel voortduwend af te leggen! Respect, wat een inspanning en doorzettingsvermogen!!
Ruud en ik zijn de eerste klim lange tijd bij elkaar gebleven. Het ging lekker (makkelijk zelfs), we hadden een fijn tempo te pakken waarmee we de dag wel door konden komen (niet té snel dus), we babbelden wat en ondertussen begonnen we de achterhoede van de vroeg gestartte deelnemers al in te halen. Een paar kilometer voor de top is Ruud gaan versnellen (het ging hem net niet hard genoeg). Met 1,5 minuut tijdverschil waren we boven. Bij de auto troffen we Marion aan en hebben we onze bidons gevuld, gegeten (en eten meegenomen) en vooral hebben we onszelf warm aangekleed voor de koude afdaling die zou volgen (het was boven nog maar 3-4 graden Celsius). Ook arriveerde Daniël iets na ons bij de auto; die hadden we blijkbaar in de laatste kilometer ergens ingehaald. Net als hem hebben ook wij die hele eerste klim gereden met een smile van oor tot oor. In 1 woord: genieten!

Warm aangekleed zijn we met z'n drieën afgedaald. Beneden de warme spullen in de auto gelegd en weer naar boven. Daniël vertrok alvast, ik moest mijn overschoenen nog uittrekken bleek, Ruud zocht een toilet op (onaangekondigd). Hierdoor reden we ieder apart naar boven, maar dat geeft niets, je kunt niet de hele dag bij elkaar blijven omdat ieder toch zijn eigen tempo moet rijden. Onderweg hebben we elkaar allemaal wel weer een keer getroffen. Ook de 2e en 3e klim gingen me erg goed af, zelfs makkelijker dan vooraf gedacht. Ruud was niet helemaal fit, want na de 2e klim voelde hij zich misselijk en heeft een wat langere pauze genomen. Uiteindelijk is dat wel weer goed gekomen, zij het dat hij meerdere keren die dag het toilet bezocht heeft :-).

Gaandeweg de ochtend kwamen ook de berichten door over onze andere teamleden of ontmoeten we elkaar boven bij de auto/verzorging. Wim was toch niet te lang in bed gebleven en bleek om 6.49 uur gestart voor zijn 1e beklimming. In een keurige tijd (1 uur 47) kwam hij voor de eerste keer boven. Na een flinke pauze is hij naar beneden gereden om de berg voor een tweede keer te bedwingen (als het een keer lukt, dan lukt een tweede keer ook nog wel).
Ook nu was hij weer binnen de 2 uur boven. Dat een derde klim er in zou zitten had Wim niet gedacht, totdat hij het team van Knooppunt Kranenbarg tegenkwam. Wim zat bij de start te bedenken of hij nog wel of niet een 3e keer zou starten toen Caroline Tensen hem aansprak en vroeg hoe vaak hij al naar boven was geweest. Toen Wim antwoordde "twee keer", nodigde Caroline hem uit om dan nog een 3e keer te gaan, maar dan samen met de "Power Vrouwen". Zo kwam het dat ik in de afdaling na mijn 4e klim deze dames tegenkwam (o.a. Ruth Jaccot, Caroline Tensen en Helga van de Leur) met in hun kielzog "onze" Wim. En het is hem gelukt! Deze kanjer, die 8 maanden geleden nog nooit op sportieve wijze gefietst had, laat staan een berg per fiets beklommen had en de eerste maanden zelfs op een geleende (te grote) mountainbike heeft getraind, heeft op 1 dag drie keer Alpe d'Huez beklommen!!! Team Sogeti is trots op hem!

Hoewel Ben wilde uitslapen en niet vroeg op wilde, is hij blijkbaar toch al om 6.21 uur de startlijn gepasseerd. Ik moet hem ergens wel tegen gekomen zijn, maar als je met redelijk hoge snelheid afdaalt en het is druk, dan heb je geen oog voor degene die naar boven gereden komen. Daarbij komt dat iedereen in hetzelfde tenue rijdt, dus we lijken allemaal wel heel erg op elkaar. Ben heb ik de hele dag dus niet gezien, maar dat komt misschien ook wel omdat hij na zijn 3e beklimming (ook een super prestatie Ben!!) gezellig met zijn vrouw Annelies een zonnig terrasje heeft opgezocht in Bourg d'Oisans. Zo zie je dat er verschillende variaties zijn op het thema "genieten" :-).

Peter-Paul (PP) hebben we nog wel gezien. Die ging ook lekker.
Op z'n PP's wist hij te vertellen hoe hard hij wel naar boven fietste en dat Michael Boogerd moeite had hem bij te houden (of was het nou net andersom :-)). Nee, even serieus, ook PP heeft een super prestatie neergezet door de berg vier keer te bedwingen. Vooral omdat hij erg veel last kreeg van zijn rug en zich tijdens de beklimmingen tot tweemaal toe heeft moeten laten masseren. Bij bocht 7 (de "Nederlandse bocht" bij het kerkje), was een medische post ingericht waar je desgewenst massage kon krijgen. Het is jammer dat hem dat veel tijd gekost heeft, want er had anders zeker nog meer ingezeten.

Daniël heeft zichzelf ook overtroffen door vier keer de Alpe te beklimmen.
Dat was meer dan hij een half jaar geleden had durven hopen. De investering in een nieuwe fiets is dus niet voor niets geweest. Sterker nog, de plannen voor een volgend Alpenavontuur werden 's avonds al weer gemaakt.

Ondanks zijn niet optimale fysieke fitheid (misselijk en buikpijn) heeft Ruud
puur op karakter (en mentaal een beetje gesteund door zijn broer die de laatste twee klimmen meefietste) toch zijn doelstelling van zes beklimmingen waar kunnen maken. Respect!!

Zelf ben ik in totaal vijf keer naar boven geklommen. Dat had ik vooraf (en zeker na maandag die eerste kennismaking) nooit durven hopen. Gelukkig zijn de goede voorbereiding en vele trainingsuren niet voor niets geweest. De vijfde klim heb ik samen gedaan met een kennis van mij uit Nuenen (Coen, hier rechts iets voor mij op de foto),
dat hadden we afgesproken. Voor hem was het de zesde klim en een hele emotionele. We zijn samen relatief rustig naar boven gefietst (de benen wilde ook niet meer zo best) en hebben onderweg een paar stops gemaakt om foto's te nemen, een flesje water van de organisatie leeg te drinken en een plaspauze te houden. Coen fietste al ruim 3 weken met een liesbreuk rond, maar heeft de pijn verbeten om zijn doel te bereiken. Dit alles ter nagedachtenis aan zijn overleden vrouw en zijn zieke vader. Hand in hand zijn we samen om 18.24 uur de finish gepasserd.....

Het is moeilijk uit te leggen aan iemand die er zelf niet bij geweest is wat voor een bijzondere sfeer er op deze dag hing (zelfs de hele week al). De saamhorigheid onder de deelnemers (en publiek) is enorm. Je wordt hartstochtelijk aangemoedigd door het vele publiek, dat je bij naam noemt (staat op je stuurbordje!). Daardoor ga je een kilometer per uur harder fietsen. Om een indruk van die sfeer te krijgen kijk op de filmpjes die ik tijdens de 4e klim al fietsend gemaakt heb en op YouTube heb gezet (trefwoorden: Frank Pas en Alpe d'HuZes).

Wat ook belangrijk is, zo niet het belangrijkste, is dat wij op dit moment al bijna 27.000 euro hebben opgehaald en er kan nog geld gedoneerd worden tot 1 oktober 2010. Het kan dus alleen nog maar meer worden.

Natuurlijk bedanken wij al diegene die ons gesteund hebben door hun donatie/sponsoring of door materiële ondersteuning (zie ook het sponsoroverzicht op onze site). Maar vooral ook dank aan onze supporters die 3 juni aanwezig waren: Annelies, Marleen (en familie), Ciska, de familie en vrienden van Ruud en niet te vergeten Marion, die om 3.15 uur opgestaan is om de auto naar boven te rijden en de hele dag deze post bemand heeft!!!!

Dat wij als Team Sogeti en ieder voor zich iets bijzonders hebben gedaan dringt eigenlijk pas tot je door de dagen erna. Dat gevoel blijft nog dagen bij je hangen en overvalt je soms op onverwachte momenten. Het is voor ons een dag geworden om nooit te vergeten!

voor meer foto's kijk op Picasaweb.

donderdag 27 mei 2010

Het is bijna zover. Hoe kun je me volgen?

Het is bijna zover. Na maanden van voorbereidingen, acties en trainingen vertrekken we dit weekend naar Frankrijk om daar op donderdag 3 juni deel te nemen aan Alpe d'HuZes. Mede dankzij de steun van velen van jullie is het bij voorbaat al een succes! Het gaat namelijk in eerste instantie om de hoeveelheid geld die we als Team Sogeti in kunnen zamelen voor KWF Kankerbestrijding en dat is nu al ruim 24.000 euro. Dat mag nog meer worden. Doneren kan nog steeds (tot 1 oktober) via de website.

Hoe kun je me volgen?
Dat kan op een speciale site van de organisatie live.opgevenisgeenoptie.nl . Je vindt daar webcams
(http://live.opgevenisgeenoptie.nl/webcams), foto's (http://live.opgevenisgeenoptie.nl/fotos/img_sectionid/2), maar je kunt op 3 juni ook mijn individuele klimtijden en aantal beklimmingen in de gaten houden:
http://live.opgevenisgeenoptie.nl/livetijden (dan teamnummer 94 en klikken op mijn naam). Als je me volgt via Twitter krijg je die tijden en aantal automatisch getwitterd. (http://twitter.com/frankpas)

Ik hoop dat je de komende week mijn belevenissen volgt en dan met name op donderdag 3 juni natuurlijk. Ik van mijn kant houd jou op de hoogte door Twitter Tweets en onze Teamblog http://gevenisweleenoptie.blogspot.com/, ook te vinden op de nieuwspagina van onze site www.gevenisweleenoptie.nl

Ik wens mezelf veel succes toe, hopenlijk doe jij dat ook :-)
Het gaat erg zwaar worden dat is een zekerheid.

maandag 17 mei 2010

Steven Rooks Classic 13 mei 2010

Op Hemelvaartdag (13 mei 2010) hebben we met 5 mensen van Team Sogeti deelgenomen aan de Steven Rooks Classic, een toertocht over ongeveer 155km vanuit Mastricht door de Voerstreek naar Remouchamps (Ardennen) en terug. Als gastrijder reed ook Coen van Bergen uit Nuenen met ons mee. Coen is net als ik lid van TC Nuenen en neemt ook deel aan Alpe d'HuZes op 3 juni. Hieronder (rechts) een foto van Coen. De linkerfoto ben ik in actie aan het begin van de klim Bois d'Olne.

Van onze groep reden alleen Ruud Steeghs, Coen en ik de 155km. De rest (Daniel, Ben en Peter-Paul) kozen ervoor om de lus naar Remouchamps (La Redoute!!) te laten liggen en zo hun tocht in te korten tot ongeveer 140km. Jammer voor hun dat de tijdwaarneming daardoor denkt dat ze maar 110km gereden hebben en dus op een belachelijk lage gemiddelde snelheid uitkomen. En ze hebben de zware maar historische klim naar La Redoute gemist! Jammer voor hun.

Het was een zeer goed georganiseerde tocht met oversteekhulpen op cruciale plaatsen en een goede bevoorrading. Wat dat betreft zijn inschrijfgeld waard. Daarom was het een geslaagde dag, met helaas te koud weer (het was echt koud!), maar wel een prima training voor ons allemaal. Ook goed voor het zelfvertrouwen als je zo'n dag goed doorstaan hebt.

Op dit filmpje zie je hoe ik de beklimmingen van LA Redoute en Bois d'Olne doorstaan heb. Kopieer de link naar je browser: http://www.stevenrooksclassic.nl/cyclotv/?e=SC10160K&l=NL&n=Frank%20Pas&r=3483&ct_s1=09:10:53&nt_s1=NULL&ct_s2=13:38:46&nt_s2=04:27:53&ct_s3=12:22:19&nt_s3=03:11:26&ct_f=15:51:26&nt_f=06:40:33

zaterdag 3 april 2010

"Wintersport" in de Vogezen

Hoe het begon
Dag nul;

Donderdag 25 maart vertrokken Ruud, Peter Paul en Frank naar het plaatsje Kruth in de Vogezen, aan de voet van de "Grand Ballon". Daar had Ruud een camping gevonden die chalets verhuurt en speciaal voor ons 2 dagen eerder open ging. Wij waren dus de enige camping gasten op dat moment, ook leuk. De weervoorspellingen waren niet al te rooskleurig (8 graden en regelmatig regen), maar daar lieten wij ons niet door weerhouden.

Dag een;

Na onze eerste nacht in de chalet, welke overigens prima uitgerust was en voorzien van alle gemakken (magnetron, vaatwasser en toilet :-)), bleek het 's ochtends te regenen. Later zou het droger worden, dus we gingen eerst met de auto (ja, die dikke X5 van PP) de mooiste (lees moeilijkste) beklimming van de Grand Ballon verkennen. Een stukje rijden naar het dorpje St.Amarin en daar het smalste weggetje omhoog. Het wegdek was zo slecht dat we al besloten hier straks niet met de racefiets over heen te kunnen, maar met de mountainbike. We hadden voor alle zekerheid allemaal 2 fietsen mee genomen (MTB en race). Ongeveer 2 kilometer van de top kwamen we ter hoogte van een herberg een kleine sneeuwrichel tegen, maar die namen we met gemak, om 30 meter verderop geconfronteerd te worden met een weg die bedekt was met een pak sneeuw van 30-40 cm. De weg naar boven bleek dus nog afgesloten. En wat doe je als je met een BMW voor de keuze staat om je verstand te volgen (= achteruit keren in het gras) of je gevoel ("ik trek hem wel even om op de sneeuw"). PP had beter niet zijn gevoel kunnen volgen. We reden ons tot aan de assen toe vast in de zachte (dooiende) sneeuwmassa.

Ruud en Frank eruit (dat scheelt een paar kilo), maar na een beetje heen en weer spinnen, stond hij muurvast. Geluk bij een ongeluk dat we nog naast de herberg stonden. Die was weliswaar nog gesloten (ook die ging pas 28 maart open), maar er brandde wel licht. Gelukkig bleek de vrouw des huizes thuis en bereid ons 2 sneeuwscheppen te lenen, onder voorwaarde dat wij op de terugweg de slagboom dicht zouden trekken, die haar zus net daarvoor open had laten staan. Als dat niet gebeurd was waren wij niet naar boven gereden.

Na een minuutje of 10 graven in de ijzige kou en striemende sneeuw-/regenbuien, waren de wielen zover vrij dat PP een poging kon wagen (zie de foto's en het filmpje). Uiteindelijk lukte het. Blij dat we niet met de fiets naar boven gekomen waren, want dan hadden we om moeten keren (moesten we nu trouwens ook).

Daarna hebben we met de auto 2 andere beklimmingen verkend, die minder hoog waren en daarom sneeuwvrij (op dat moment tenminste). De Col du Bramont (956 mtr hoog) en Le Markstein (1191 mtr hoog). Deze beide liggen vlak naast elkaar en dicht bij de camping.

Hoewel het 's middags nog steeds geen goed weer was (temperatuur ca. 6 gr.), zijn we uiteindelijk toch gaan fietsen op een droog moment. Toen we goed en wel de camping af waren begon het cehter al te regenen en dat hield niet meer op. Eerst naar de Col du Bramont. Dit is een klim van exact 7 kilometer lang met een gemiddelde stijging van 5,7%. Een mooie klim met veel haarspeldbochten. Gaandeweg de klim ging de regen over in natte sneeuw. Boven (temperatuur een graad of 2) even een fotootje gemaakt
en op elkaar gewacht, daarna snel een ander regenjack aan en naar beneden. En dat was koud! Ik dacht dat mijn hersens bevroren en gevoel in mijn vingers had ik ook al nauwelijks meer. Door de vele plassen (of liever waterstroompjes) over de weg, werden mijn voeten, ondanks de overschoenen, zeik- en zeiknat. Beneden aangekomen hoorde ik het water in mijn schoenen soppen. Gelukkig geen koude, maar wel natte voeten. En wat doe je dan? Terug naar de camping om lekker in een warm chaletje bij te komen van deze ontberingen of als een stel echte bikkels verstand op nul en volgas aan de volgende beklimming beginnen. Dus eigenlijk weer de keuze tussen verstand (= terug naar de camping) en gevoel ("we zijn er nu toch en we laten ons niet kennen"). Je raadt het al, op naar Le Markstein. Deze was minder steil (gemiddeld slechts 4,4%), maar door de kou die we inmiddels hadden geleden en de natte kleren én door zijn lengte (14 kilometer continue klimmen), was hij niet veel makkelijker. De kunst is om dan je ritme te vinden en al je gedachten uit bannen en alleen maar te blijven stampen. En dat lukte. Uiteindelijk kwamen we ook hier weer alle drie na elkaar boven. Langs de kant van de weg lag nog een behoorlijk pak sneeuw de laatste kilometers.
Boven aangekomen snel een eindje naar beneden om uit de ijzige wind te zijn en daar een paar droge shirts en droge handschoenen aan te trekken. Je sjouwt wat mee zo'n berg op met dit weer, maar we hadden het hard nodig. Daar kwamen we PP tegen die het laatste stukje nog omhoog moest. .. Vanwege de kou spraken we af alvast af te dalen en beneden te verzamelen. 14 km klimmen is zwaar, maar je krijgt het er tenminste lekker warm van. 14 km dalen is zwaar afzien. Ik was koud tot op het bot, alles was nat en koud en het werd steeds kouder. Ik heb nog niet eerder zo'n kou gehad en zo afgezien. Tijdens de afdaling kon ik mijn vingers niet meer bewegen en daardoor nauwelijks de remmen bedienen. In de klim was ik in een uur boven, maar de afdaling duurde uiteindelijk ook nog een half uur. Bij de chalet hadden we moeite om onze spullen los te maken en uit te trekken....
Lekker naar binnen, opwarmen en een warme douche nemen. Zelf heb ik het de hele avond niet meer warm gekregen.

dag twee;

Zaterdagochtend, 5.45 uur werd ik wakker en wat hoorde ik? Regen en niet zo zachtjes ook. Weer ingedommeld en om 6.30 uur weer wakker en nog steeds regen. Balen dus. Om 7.30 uur was de rest ook op, ontbijt en crisisoverleg. Wat doen we? Wel fietsen, niet fietsen? Ruud besloot zich niet meer nat te laten regenen, hij was tenslotte de voorbije week ook ziek geweest en moest aan zijn gezondheid denken (heel verstandig Ruud). Ik twijfelde. Toen ik wakker was geworden was ik het liefst direct in de auto gestapt. Maar PP was heel stellig: "ik heb $%*@#$$! geen 600 km in de auto gezeten om niet meer te gaan fietsen. Ik ga koste wat kost!" En ik kon PP natuurlijk niet alleen laten gaan. Stel dat hij zich weer vast zou rijden :-). Samen vertrokken we bij een temperatuur van 2 graden) dik ingepakt in extra lagen kleding en regenjacks voor een enkelvoudige beklimming van Le Markstein. Misschien saai om 2 keer dezelfde berg te nemen, maar qua training was dit wel het beste, een lekkere lange klim die niet al te moeilijk is. Na 2 km rijden kwamen we aan de voet van de klim en daar begin het te regenen. Dat is niet meer opgehouden. De eerste kilometer samen opgereden, maar toen hebben we ieder ons eigen tempo gepakt. Het nadeel van voorop rijden is dat je niet weet of de ander nog wel volgt of dat hij misschien al omgedraaid is en lekker bij de kachel zit. De benen deden nog zeer van gisteren, maar op karakter blijf je toch je benen rond draaien. "Opgeven is geen optie" gonsde het door mijn hoofd. Onderweg nog een "kippenvelmoment" gehad toen ik 3 hertjes op 20 meter afstand aan de rand van het bos zag lopen. Ze stopten even om naar mij te kijken (" welke maf fietst er nu met dit weer tegen een berg op") waarna ze hoofdschuddend rustig verder liepen. Echt gaaf!!!
Na een kilometer of 10 (dus zo'n 4 km van de top) lag er verse sneeuw langs de weg en was er op de weg enige natte sneeuw zichtbaar.
En dat werd steeds erger. In de laatste 2 km hebben we zelfs echt op en door de sneeuw gefietst die er lag. Ik dacht nog, dat wordt opletten bij de afdaling straks. Eigenlijk was het niet leuk meer. Je bent moe, de regen/natte sneeuw striemt je gezicht, je bent alleen op een berg, kunt nergens aan denken, want je zit in een trance, je wilt eigenlijk omkeren, maar toen bedacht ik me "als je nu kon kiezen tussen het ondergaan van een chemokuur of onder deze condities een berg opfietsen?" Helaas kun je niet kiezen op het moment dat je een chemokuur nodig hebt, maar ik denk dat iedere patient graag met ons zou willen ruilen en die berg op fietsen in de sneeuw. Doorgaan dus, want nogmaals "Opgeven is geen optie!".

Met die gedachten in mijn hoofd werd ik ruw opgeschrikt door een luid toeterende automobilist, notabene nog een Nederlander ook. Welke idioot...... verhip, het was Ruud die ons met de auto achterna kwam om wat plaatsjes te schieten. Leuk voor het nageslacht en voor de weblog natuurlijk.
Boven weer vlug omgedraaid en een beschut plekje gezocht want ik waaide bijna van mijn fiets. Extra kleding aangetrokken en droog mutsje onder de helm (je leert snel op dit soort dagen) en even een foto van de fiets in de sneeuw en van Ruud die langs kwam rijden. PP nog een aanmoediging mee gegeven
voor de laatste kilometer en daarna met beleid door de besneeuwde bochten terug naar beneden.
Als een speer de warmte van de douche opgezocht.

Omdat we 's middags toch niet meer konden gaan fietsen hebben we het verblijf met 1 nachtje ingekort en zijn we aan het begin van de middag naar huis gereden. Ondanks het slechte weer hebben we een enorm gezellig maar ook nuttig weekend gehad. We hebben leuke gesprekken gevoerd en elkaar beter leren kennen en we hebben goed getraind. En we waren enorm trots op elkaar vanwege het doorzettingsvermogen dat we hebben laten zijn. Stuk voor stuk echte bikkels!!! Dat belooft wat voor 3 juni !!!
Maar misschien volgende keer toch een trainingskamp op Mallorca?
:-)

Alle foto's zijn te zien op http://picasaweb.google.nl/steeghru/Vogezen2010# en http://picasaweb.google.com/bikebikkel/Vogezen2010#
En kijk ook op onze website www.gevenisweleenoptie.nl

Groeten, Frank

Loterij voor Alpe d'HuZes groot succes!!!

Kijk op onze Teamblog voor een bericht over de loterij waar we 3.950 euro opgehaald hebben!

zondag 14 maart 2010

Wordt het dan toch lente?

De temperaturen gaan iets omhoog, de vorst verdwijnt en hopenlijk komt er ook geen sneeuw meer. M.a.w. we kunnen weer naar buiten !!! Zaterdag (13 maart) even lekker een duurtraining op de racefiets afgwerkt van 2,5 uur (in D1 zone). Het was nog wel fris, maar niet zo ijzig koud als vorige week op de Veluwe. En behalve een tiental druppels heb ik het verder ook droog gehouden.
Aangezien er een noordwesten wind stond, ben ik vanuit Nuenen via Stad van Gerwen over de Vresselseweg naar Nijnsel gereden, via St. Oedenrode, naar Schijndel, vandaar naar Boxtel, richting Oirschot (Oude Grintweg), binnendoor naar Best en vanf Best weer langs het kanaal terug naar Breugel, Nederwetten, Nuenen. Mooi ritje van 67km.

Vanochtend wezen spinnen. De les begint om 10 uur, maar ik was al om 9 uur begonnen omdat ik een training van 2 uur wilde doen. Dus eerst zelf een uur gefietst, wisselend in de hartslagzone tussen 132 en 168 bpm. Daarna een super zware spinningles van een uur. Moe maar voldaan was ik om 11.45 uur weer thuis. Nu even wat eten en dan weer naar de hockeyclub. Als manager van heren 1 heb je geen vrije zondagmiddag om met de pootjes omhoog te gaan liggen :-(

donderdag 11 maart 2010

Wat is hier leuk aan?

Dinsdag mijn spinning niet gehaald (te laat thuis van werk). Daarom heb ik de krachttraining van donderdag een dagje naar voren gehaald en gisteravond gedaan. In mijn nieuwe schema zijn de krachttrainingen weer zwaarder geworden (logisch natuurlijk). De series die ik gisteren gedaan heb zien er als volgt uit:
10 minuten warming up, dan 10 series van 4 minuten zwaar (= Tacx stand 6, zwaar verzet, trapfrequentie op 70 rpm en hartslag < 160 bpm), afgewisseld met 2 minuten herstel (= Tacx stand 1, licht verzet, trapfrequentie >110 rpm). Het was écht heel zwaar en ik had bij de eerste serie al moeite om de trapfrequentie bij die weerstand vast te houden. Daarom heb ik noodgedwongen een tandje kleiner geschakeld (dus niet de 12 maar de 13 achter). Hiermee werd het nog niet echt makkelijk en moest ik flink afzien om de trapfrequentie vast te houden. Mijn hartslag liep wel op boven de 160, tot maximaal zelfs 173 bpm. Het is mij niet helemaal duidelijk wat het belangrijkste is: de hartslag onder de 160 houden, de trapfrequentie vasthouden of het zwaarste verzet blijven draaien. Waar moet je de eerste concessie aan doen? Ik vraag dat nog na bij Coen die mijn schema's maakt.

Daarna op tijd naar bed gegaan en goed geslapen. Vanochtend ook mooi weer een halve kilo lichter (82,5). Nog 3 kilo te gaan vóór 3 juni, dat moet wel lukken. Als ik maar niet in de verleiding kom aan de chocolade paaseitjes te zitten, want als ik daar aan begin .......

Vandaag en morgen rust, zaterdag staat er 2,5 uur fietsen op de weg gepland (in D1 zone) en zondag nog 2 uur MTB in D1-D3. Hopenlijk wordt het eindelijk eens mooi weer want daar ben ik wel aan toe.